Over ons

ScoutingTools.nl is een initiatief van scout en ICT'er Twan van de Moosdijk. Twan is sinds zijn zevende lid van Scouting Were-Di in Veldhoven - eerst als jeugdlid, daarna als vrijwilliger. De programmeur in hem werd creatief toen hij een tocht wilde uitzetten voor zijn scouts en via het Kadaster een kaart ging downloaden: dat moest makkelijker kunnen! Op de website van Scouting Were-Di bouwde Twan een kaartentool, waarmee iedere scout een kaart naar keuze kon downloaden en niet meer vast zat aan de kaartbladen van het Kadaster. Hij gebruikte hiervoor de openbare kaarten van het Kadaster. Het leverde Scouting Were-Di zelfs een artikel op in Terzake, het magazine voor zakelijke relaties van Kadaster!

Inmiddels is de kaartentool op de website van Scouting Were-Di bekend bij veel scouts in heel Nederland en buitenland, en er zijn zelfs gebruikers buiten Scouting die gretig van de tool gebruikmaken. Sinds de kaartentool online ging in november 2014 is deze al bijna 150.000 keer gebruikt. Dat is gemiddeld meer dan 700 keer per week! Om deze handige tool een beter podium te kunnen bieden en ruimte te maken voor in de toekomst nog meer handige tools, werd de kaartentool verhuisd naar ScoutingTools.nl. Op deze website is nog alles mogelijk: heb jij een goed idee? Laat je suggestie bij ons achter.

Een veelgestelde vraag is wat het voordeel is van ScoutingTools.nl ten opzichte van de website van het Kadaster: het zijn immers dezelfde kaarten die gebruikt worden? Dat klopt! Maar in tegenstelling tot die kaarten, kun je bij ScoutingTools.nl jouw eigen kaart op schaal printen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om jouw Scoutinggebouw als middenpunt van je kaart te kiezen, of een vak gebruiken waar jouw tocht precies in valt. Zo hoef je niet met meerdere kaarten op pad. Ook kun je ieder gewenst papierformaat kiezen en pas je de marges gemakkelijk aan. Het zoeken werkt hetzelfde als op Google Maps: voer een adres of naam van de locatie in de zoekbalk in en je kaart wordt automatisch op de juiste plek gezet.

Foto van Twan